Verslag Vriendenavond 25 november

Mariëlle geeft iedereen een bonk klei die je met ogen dicht moet kneden, voelen en vormen.
Vriendenavond 25 november 2024

Vriendenavond met Mariëlle Veldhuis en Paco Kamil

Inkijk in de belevingswereld van kinderen en jongeren bij SAKB

Paco en Mariëlle geven bij KunstLokaal SAKB allebei les aan jongeren. Paco aan twee groepen kinderen van 9 tot 12 jaar en een groep jongeren van 13 tot 18 jaar. Mariëlle heeft een groep jongeren van 13 tot 18 jaar.

Paco vertelt dat hij zelf als kind al veel tekende en daarin ook door zijn ouders en school gestimuleerd werd. Hij is opgeleid aan de Kunstacademie in Utrecht en heeft een opleiding tot meubelmaker gevolgd.

Mariëlle komt uit een omgeving waarin tekenen iets voor luie mensen werd gevonden. Zij begon haar artistieke carrière aan kunstacademie St. Joost in Den Bosch. Toen ze in Singapore woonde, volgde ze verschillende modules aan de Nanyang Academy of Fine Arts, o.a. in (chinees) schilderen, beeldhouwen en fotografie. Weer terug in Nederland volgde zij de docentenopleiding Beeldende kunst aan de HKU in Utrecht.

Naast het lesgeven tekent Paco, vroeger in opdracht tegenwoordig voor zichzelf. Mariëlle maakt driedimensionale beelden uit verschillende materialen en heeft al meerdere exposities gehad.

Vriendenavond 25 november 2024

Na de inleiding geven Paco en Mariëlle de ca. 20 aanwezige vrienden korte opdrachten, om te laten ervaren hoe zij lesgeven. Paco geeft drie keer een tekenopdracht die binnen één minuut moet worden uitgevoerd. Belangrijk daarbij is dat je langzaam en met concentratie werkt.

Vriendenavond 25 november 2024Mariëlle geeft iedereen een bonk klei die je met ogen dicht moet kneden, voelen en vormen. Vervolgens wordt de gevormde klei enkele keren doorgegeven. Uiteindelijke krijg je je eigen object weer terug, die nu ook door anderen is vormgegeven.

Na deze oefeningen worden Mariëlle en Paco nog kort geïnterviewd, waarbij enkel toehoorders doorgingen met hun kleiobject.

Uit de manier waarop Mariëlle en Paco over hun lessen vertellen blijkt betrokkenheid bij hun cursisten. Zij hechten eraan de kinderen veel ruimte te geven om op hun eigen manier creatief te zijn, weinig druk uit oefenen. Hoewel een hele les “lanterfanteren” ook niet mag. Beiden gaven voorbeelden van cursisten die opbloeiden in hun lessen. Mariëlle heeft een jongen met autisme op les, die allang niet meer naar school gaat, maar zich nu op zijn plek voelt tussen de andere kinderen. Paco heeft kinderen die op school heel stil en teruggetrokken zijn en in zijn les energiek worden en meedoen. Paco en Mariëlle moedigen hun cursisten aan om verschillende materialen uit te proberen. Het hoeft niet perfect, maar werk wel met aandacht en plezier. Een les is geslaagd als kinderen met een goed gevoel naar huis gaan.

Hennie van Rijn

Tekst Hennie van Rijn/ foto’s Greet de Kuiper

Meer nieuws

Aanmelden nieuwsbrief

Krijg updates, laatste kansen en nieuws, rechtstreeks van sakb.nl in je inbox.